Ο θείος Πέτρος και η εικασία του Γκόλντμπαχ

6.11.17


Ο θείος Πέτρος είναι ένα αίνιγμα. Οι πρεσβύτεροι της οικογενείας Παπαχρήστου τον απορρίπτουν ως «αποτυχημένο της ζωής». Ωσότου ο αφηγητής-ανιψιός του ανακαλύπτει ότι ήταν κάποτε φημισμένος μαθηματικός, τόσο ιδιοφυής και παράτολμος ώστε να αφιερώσει τη ζωή του στην περιβόητη «Εικασία του Γκόλντμπαχ», ένα πρόβλημα που προσπαθούσαν εις μάτην να επιλύσουν γενεές μαθηματικών. Η ανακάλυψή του αυτή θα οδηγήσει σε αλυσιδωτές αντιδράσεις.

Η δεύτερη φορά που διάβασα το «θείο Πέτρο». Είναι το αγαπημένο μου βιβλίο, το πιο αγαπημένο από όλα όσα έχω διαβάσει μέχρι τώρα και θα παραμείνει πιο αγαπημένο –πιστεύω- μέχρι το τέλος της ζωής μου. Γι’ αυτό και δεν μπορώ να είμαι αντικειμενική καθώς γράφω γι’ αυτό.
Την πρώτη φορά που το διάβασα, ήμουν φοιτήτρια ακόμα στο προπτυχιακό του Μαθηματικού, και μάλλον σε μία περίοδο απογοήτευσης. Η καρδιά μου «ξύπνησε» στην ανάγνωση του «θείου Πέτρου». Είμαι σίγουρη πως κάποιος που δεν έχει σπουδάσει Μαθηματικά ή κάποιος που δεν αγαπάει τα Μαθηματικά, δε θα μπορέσει να διαβάσει αυτό το βιβλίο με τον τρόπο που το διάβασα εγώ. Δε θα το νιώσει με τον τρόπο που το ένιωσα. Δε θα το… βιώσει. Όσο κι αν φαίνεται περίεργο, η εικόνα του θείου Πέτρου είναι πολύ οικεία για τους μαθηματικούς, ακόμα και για εκείνους που δεν είναι ερευνητές.
Διαβάζοντάς το ξανά τώρα, η καρδιά μου σκιρτούσε σε κάθε βήμα του θείου Πέτρου, σε κάθε εξομολόγησή του, σε κάθε σκέψη του… Ένιωσα την ανάγκη για μοναχικότητα (όλοι οι μαθηματικοί ζουν ουσιαστικά μία μοναχική ζωή, λίγο χαμένοι στον κόσμο που υπάρχει στο κεφάλι τους)… Ένιωσα την άγρια χαρά της ανακάλυψης… την απογοήτευση… τα πολλαπλά χαστούκια… Παθιάστηκα, συγκινήθηκα, χάρηκα, έκλαψα για τον θείο Πέτρο, για όσα έκανε, για τη ζωή του…
Σπουδαίες προσωπικότητες των Μαθηματικών παρέλαυναν στις σελίδες του βιβλίου και στη ζωη του θείου Πέτρου, όπως ο Χάρντι, ο Λίτλγουντ, ο Σρινιβάσα Ραμάνουτζαν (για τον οποίο υπάρχει και η υπέροχη ταινία «Ο άνθρωπος που γνώριζε το άπειρο»), ο Άλαν Τιούρινγκ… Η έρευνα και οι γνώσεις του συγγραφέα Απόστολου Δοξιάδη (καθότι μαθηματικός κι αυτός), ήταν βαθιές και αξιοθαύμαστες.
Ένα βιβλίο που δε θα βρει φανατικό κοινό ευρέως, όμως θα λατρευτεί από τους λίγους εκείνους που ζουν για τα Μαθηματικά. Θα συγκινήσει βαθύτατα και θα αγγίξει τις καρδιές τους.


Απόσπασμα από το βιβλίο:
Χαμογέλασε λυπημένα.
«Ο λαός λέει ότι τρία πράγματα δεν κρύβονται, ο βήχας, τα λεφτά και ο έρωτας. Ε, για εμένα υπάρχει κι ένα τέταρτο: το μαθηματικό ταλέντο».
Γέλασα ειρωνικά.
«Και βέβαια μπορείς, το δίχως άλλο, να το μυρίζεσαι με την πρώτη, ε; Φαίνεται αμέσως, υπάρχει αυτό το “κάτι τι” στην εμφάνιση που το εντοπίζει η υπερευαίσθητη διαίσθησή σου. Μήπως μπορείς να βρίσκεις και τον δείκτη νοημοσύνης του άλλου διά χειραψίας;»
«Εν μέρει είναι και θέμα εμφάνισης», απάντησε, αγνοώντας τον σαρκασμό μου. «Όμως στην περίπτωσή σου έπαιξε τον μικρότερο ρόλο. Η αναγκαία –αν και όχι ικανή, να ξέρεις- συνθήκη για εξαιρετικές επιδόσεις είναι η πεισματική αφοσίωση. Αν είχες το ταλέντο που θα ήθελες εσύ να έχεις, καλό μου παιδί, δεν θα ερχόσουν να ζητήσεις τη γνώμη μου για να σπουδάσεις Μαθηματικά, θα το είχες κάνει από μόνος σου. Αυτό ήταν το πιο χαρακτηριστικό σημάδι!»


Διεθνείς έπαινοι για τον «Θείο Πέτρο και την Εικασία του Γκόλντμπαχ»:

«Το γοητευτικό αυτό μαθηματικό μυστήριο καθηλώνει απόλυτα τον αναγνώστη. Κι είναι κατανοητό ακόμη και σε κάποιον μαθηματικά αστοιχείωτο! Υπέροχο!»
Daily Mail



«Ένα συναρπαστικό μυθιστόρημα»
ABC News



«Πολύ λίγα λογοτεχνικά έργα τολμούν να πραγματευτούν θέματα αυτού του μεγέθους. Το μυθιστόρημα του Απόστολου Δοξιάδη είναι ιδιαίτερα γενναιόδωρο: προσφέρει στον αναγνώστη την πρόσβαση σε κόσμους που από τη φύση τους είναι ερμητικά κλειστοί»
George Steiner, Observer



«Ένα μυθιστόρημα που δεν μπορείς να του αντισταθείς»

Oliver Sacks



Ταυτότητα του έργου:
Εκδόσεις: Καστανιώτη
Σελίδες: 290
ISBN: 9789600329919



You Might Also Like

0 σχόλια

Στην παρέα των Top Blogs